PLANIFICADOR per al curs 2020-21

Al igual que els nostres infants, els mestres també tenim il·lusió quan comença el curs i ens agrada, igual que a ells, estrenar material. Doncs com a mi m’encanten aquestes agendes que creen diferents companys i m’he aficionat a utilitzar el programa Canva; us presento la meva proposta, molt zenzilla i més enfocada als especialistes, en especial de l’àmbit artístic.

És de lliure descarrega, espero que us agradi:

EXPRESSA®T

Aquestes últimes setmanes tots i totes les mestre hem hagut d’inventar i innovar per tal d’arribar als nostres alumnes i acompanyar-los en aquests temps tant difícils i durs per a moltes famílies.

A l’escola on treballo es va decidir dividir els grups en co-tutories i fer mini-projectes setmanals, per tal d’afavorir que cap alumne quedés despenjat en el cas de no poder connectar-se cada setmana. Els alumnes reben cada dia un PDF on s’indica la feina que han de fer. Dilluns, sol ser la presentació del tema i investigació; dimarts, fem videoconferència de seguiment, parlem sobre les coses que han buscat i après i, expliquem, per sobre, les tasques que hauran de fer els propers dies; dimecres i dijous han d’elaborar el producte final i fer una mica d’autoavaluació sobre allò que s’ha treballat; i els divendres fem videoconferència per mostrar el producte final, sobre allò que hem après aquella setmana.

Ja que les especialitats van quedar de banda hem intentat introduïr-les en els mini-projectes. Aquesta setmana hem treballat al voltant de la comunicació i la hem introduït fent un Escape Room. D’aquesta manera hem pogut traballar la música i l’expressió corporal.

Us adjunto la proposta que hem el·laborat entre tres mestres de l’escola: l’Anna Luria (tutora de 3r), la Jess Higuera (mestra d’EF) i jo (mestra de música).

Descarrega el PDF a sota.

També us poso el link de l’Escape Room que apareix al dilluns. És un Escape Room que el vam dissenyar per introduïr La comunicació, i es pot fer servir independentment del projecte. Fent una reflexió final sobre la importància de la comunicació.

NO ENS DESDIBUIXEU

Dona la nota, encara hi som a temps, és una iniciativa que pretén que nens i nenes, nois i noies dels centres educatius de Catalunya prenguin consciència sobre el moment que vivim d’emergència climàtica i ambiental, i participin de forma activa en el seu entorn més proper.

Segurament moltes escoles s’han quedat amb ganes de poder participar en aquesta iniciativa. Us proposo fer-ho des de casa! Sempre us podeu gravar amb la versió karaoke i penjar-ho a les xarxes socials amb els hashtags #noensdesdibuixeu #donalanota #encarahisomatemps.

KARAOKE

Kahoot!

Segurament ja coneixeu aquest recurs. Als nens els hi agrada molt. El kahoot! és una plataforma gratuïta per crear qüestionaris que poden servir tant com a recordatori d’alguns continguts com per avaluar als alumnes.

El Joanjo Font n’ha creat una quants amb continguts de música. Us els comparteixo, perquè com ell diu, compartir multiplica!

A baix de tot, també us deixo un video tutorial en el qual, ell mateix, us explica com podeu compartir aquests Kahoots durant aquests díes amb els vostres alumnes.

A continuació us deixo el video tutorial per compartir els kahoots amb els alumnes:

CALENDARI “TEMPS DE DONES, DONES EN EL TEMPS”

Avui, buscant més cosetes per compartir, he trobat el bloc d’en Joanjo Font, i en ell aquesta meravella.

És un calendari que edita l’Organització de dones de la Confederació Intersindical des de l’any 2016 i que us podeu descarregar a la seva pàgina web en diverses llengües.

El calendari del 2020 està dedicat a les dones en la música. A més, al final del document trobareu una proposta didàctica que consisteix en un dossier amb informació sobre totes les dones que aparèixen al calendari i una proposta d’activitats per treballar a l’aula.

INCREDIBOX

INCREDIBOX és un joc (pàgina web o app) desenvolupat i publicat per l’empresa francesa So far So Good (SFSG). Si no m’equivoco, l’aplicació va ser ideada per l’Incredible Polo.

Ens permet crear diverses composicions musicals a partir de la combinació de diverses pistes que han estat creades amb la veu (fent beatbox). Podem escollir i mesclar sons de percussió, efectes, melodíes, cors i veus, simplement arrossegant complements cap als personatges.

 El jugador pot trobar combos per desbloquejar, bonificacions animades i enregistrar mixs per integrar una classificació. També hi ha disponible un mode automàtic per generar una composició interminable.

PROPOSTES:

Amb aquesta aplicació us porto tres propostes, que podrien anar unides:

  • Després de familiaritzar-nos amb l’aplicació, crear individualment o en grup una composició pròpia. En aquesta incidim més en les TIC.
  • Un cop tenim creada la nostra base, podem imitar els sons amb la nostra pròpia veu o crear-ne una altra utilitzant sons de la app o inventats.
  • Crear la lletra d’un rap, molt breu (una o dues estrofes), per poder cantar-la alhora que utilitzem l’app o mentre la resta del grup fa beatbox (sons del punt anterior).
  • Finalment, poden enregistrar un video recreant els personatges de la app. Per exemple, només sonant quan un company els hi posa un complement. O simplement, enregistrar un video amb la creació del seu rap.

Obviament, sent un joc de beatbox, podem parlar dels tipus de veus, a mi m’agrada molt fer servir els pentatònix d’exemple. També podem parlar de la tècnica, de com cuidar la nostra veu…

Tenint en compte les propostes anteriors i fent referència al currículum, podríem treballar de la Dimensióo Interpretació i Producció, conretament la competència 6, Interpretar música vocal i instrumental amb els elements i recursos bàsics del llenguatge musical. I finalment, de la Dimensió Imaginació i Creativitat, la competència 8, Improvisar i crear amb els elements i recursos bàsics dels diferents llenguatges artístics.

CONTINGUTS CLAU:
  • Recursos, formes, possibilitats comunicatives dels diferents elements i llenguages artístics:
    • Elements bàsics del llenguatge musical: qualitats del so, melodia, ritme i simultaneïtat sonora
    • Comprensió del fraseig
    • Text de les cançons (comprensió, articulació, accentuació i dicció)
  • Tècniques pròpies dels diferents llenguatge artístics:
    • Postura corporal per a la pràctica vocal: respiració, postura corporal
    • Tècniques per a la interpretació
  • Tecnologies digitals com a mitjà d’interpretació
  • Imaginació i creativitat en l’expressió i comunicació artística.
    • Improvisació i creació de motius melòdics i rítmics amb la veu, el cos i els instruments.

Us deixo per aqui sota un video tutorial d’Incredibox que va fer l’Aula d’Alodia, una altra mestra de música molt creativa. Ens pot servir per la part més educativa de la web.

De nou, en Miguel Chumillas, ens fa un video amb la part més lúdica del joc.

KANDINSKY

CHROME MUSIC LAB

De nou, una proposta de google per experimentar amb la música d’una manera lúdica i divertida. Aquesta vegada parlem de Kandinsky.

Kandinsky està inspirada en Wassily Kandinski (1866–1944), qui va ser un gran teòric i pràctic de l’art abstracte. Aquesta aplicació ens permet dibuixar diferents figures que sonaran de manera repetida, creant una base musical. Depenent de si fem figures obertes o tancades, el so serà d’una manera o d’una altra.

Abans de continuar, us comparteixo un video molt interessant:

Fent referència al currículum, podem fer servir aquest recurs per treballar la Dimensió Percepció, Comprensió i Valoració, en concret la competència 3, Comprendre i valorar elements significatius del patrimoni artístic proper, de Catalunya i d’arreu; i la Dimensió Imaginació i Creativitat, concretament la competència 9, Dissenyar i realitzar projectes i produccions artístiques multidisciplinàries.

Les competències que proposo serien per fer un treball interdisciplinar des de música, podent treballar per exemple el baix continu o el loop… i des d’arts visual i plàstica, coneixent a Kandinsky i l’art abstracte.

Amb els més petits també podríem treballar des de l’àmbit matemàtic les figures geomètriques obertes i tancades, ja que cadascuna d’elles es dibuixa amb un color diferent i els ajudaria a reforçar el concepte.

CONTINGUTS CLAU:
  • Patrimoni i manifestacions artístiques
  • Interès, valoració i respecte pel fet artístic i per les produccions artístiques pròpies i alienes.
  • Produccions artístiques: plàstiques, musicals i corporals.
  • Recursos digitals en l’expressió artística
  • Combinació de diferents llenguatges en les creacions artístiques

L’Elisabet Puig ens fa aquesta proposta:

Us deixo per aqui sota un video tutorial de Kandinsky, que va fer en Miguel Chumillas, un mestre de música que utilitza molt la gammificació a les seves classes.

SONG MAKER

CHROME MUSIC LAB

Chrome Music Lab és una web de google que ens permet experimentar amb la música d’una manera lúdica i divertida.

Si entrem al web veurem que tenim diverses propostes, nosaltres ens centrarem en la primera: Song Maker. Aquesta ens permet crear melodies i ritmes, sense la necessitat de tenir coneixements musicals previs.

Fent referència al currículum, podem fer servir aquest recurs per treballar la Dimensió Imaginació i Creativitat, concretament la competència 8, Improvisar i crear amb els elements i recursos bàsics dels diferents llenguatges artístics.

CONTINGUTS CLAU:
  • Produccions artístiques (musicals)
  • Recursos digitals en l’expressió artística
  • Imaginació i creativitat en l’expressió i comunicació artístiques: creació de motius melòdics i rítmics.

Us deixo per aqui sota un video tutorial del Song Maker, que va fer en Miguel Chumillas, un mestre de música que utilitza molt la gammificació a les seves classes.

Què diu el currículum?

Com tots sabem, el currículum actual ens presenta una sèrie de competències que han d’assolir els nostres alumnes a l’acabar l’etapa d’Educació Primària. Us comparteixo a la dreta, una infografia que he fet sobre les competències bàsiques en l’àmbit artístic.

El que volia remarcar en aquesta entrada és la importància dels aprenentatges competencials. És important que tot allò que treballem a l’aula, aporti als nostres alumnes aprenentatges transferibles, significatius, productius i funcionals.

Per aquest motiu, totes les propostes del blog oferiran als alumnes activitats engrescadores que els faci partíceps del seu propi aprenentatge, fent-los conscients dels obectius i els continguts que es volen treballar, així com els criteris d’avaluació. De vegades implicaran el seu cos i d’altres la indagació i la recerca. A més, s’utilitzaran diferents recursos per tal de mantenir la curiositat i la creativitat de l’alumnat activa.

Infografia de les competències bàsiques de l’àmbit artístic
Create your website with WordPress.com
Per començar